24 januari 2012

Ni med sömniga småbarn!




Nea har i ca två - tre månader varit riktigt omständig vid läggningsdags, vaknat en bit in i sömnen och haft svårt att somna om (både natt och dag!). Detta börjar bli riktigt jobbigt! Hon behöver dessutom oss för att somna. Inte bara varva ner- utan somna. Jag vill INTE behöva sitta/ligga (hon sover ofta i vår säng) med varje gång hon vill sova.

Nu när det nalkas bebis nummer två, känns det ju som ganska hög tid att få något så när bukt på sömn...

Hur har ni andra gjort? Kom igen nu, hjälp lite nu:)!

Detta med att söva ute i vagn, fungerar givetvis fint, men vi har ingen möjlighet att ha vagnen på gården (jag hade inte klarat ut att vara avslappnad uppe i lägenheten, utan sprungit och kikat på vagnen hela tiden. Alternativt sitta ute... Nej tack om det inte är sommar!).

Så... Några tips??
Tack om ni har några!

4 kommentarer:

  1. Vincent har inte sovit ens en halv natt sen så länge tillbaka att jag inte ens minns när det var. Han kan sova högst 4 timmar i sträck innan 12 sen stökar han till och från hela natten. Ibland sover han inte mer efter kl 2 och kl 4 är han pigg och vill gå upp. Så hör du några bra sömntips får du gärna vidarebefordra dom :)

    SvaraRadera
  2. Oj! Det är såklart inte roligt alls!

    Nea hade en period, om jag inte minns helt fel, när hon vaknade och höll på att böka. Därför fick hon sova hos oss. Fast vi tog bara över henne och somnade (låtsades) om. Tillslut började hon sova på nätterna. Men jag kan tänka mig att ni redan provat allt!

    Hoppas det blir ändring snart! Du är den första som får tipsen, om jag får några:)

    SvaraRadera
  3. SKOJA MIN DOJA!!! Jag hade skrivit ett jättelångt och utförligt svar och så bara försvinner det.. ÅÅÅH! :P Nåväl, kortar ner och gör det mindre gulligt och kärleksfullt nu då, så får du lägga till lite extra glitter och varm omtanke vid sidan om, OK?

    Jag önskar jag kunde ge dig ett konkret tips men vår sömnresa har haft så sjukligt många steg. Vi började med att uppmärksamma saker, små små saker, i vardagen som skulle kunna surra i Julians huvud när han försöker somna in. Sen fortsatte vi med att uppmärksamma fysiska fenomen i vardagen som kan orsaka frustration eller irritation. Sen övergick vi till att jobba på att hitta en mer mättande, men samtidigt mild, kvällsmat (det visade sig att trots att Julian var mätt när vi la honom, så kunde han inte sig mätt på 6månaders-mjölken. samtidigt kunde han inte äta gröt, för det fick tarmarna att jobba för mycket). Vi gjorde "replikor" av Snobbengosedjuret och snuttekudden, dvs lärde honom att de ska fungera som tröstande vänner när inte mamma och pappa är i rummet.. Ja.. sen gjorde vi nog en miljon mer saker känns det som. Men det är svårt att sätta fingret på vad det var. Vi gick till "Knyttet" en gång i veckan och gick igenom sömnmönstret och pratade oss blåa i ansiktet (samtidigt som vi hade väldigt kul) och ibland bara liksom dök det upp något nytt som jag tänkte att "det ska jag testa". Många gånger var den nya idén ett steg emot de hela nätterna som han nu sover.

    Vill du ha numret till Knyttet så kan SMSa mig. De har andra barn som är över ett år där, så de har ingen betonggräns direkt. Särskilt som att ni har haft problem så länge så tror jag att de kan hjälpa er, om ni vill. Kram och lycka till.

    Ps. Vi har varit förkylda sedan början av december (!!!) och Julian har hosta sedan flera veckor tillbaka så jag vill inte träffa er juuust nu, men så fort vi är friska hoppas jag det ska finnas tid för en fika. :)

    Ps2. GRATTIS IGEN TILL LILLIS!! <3 <3 <3

    SvaraRadera
  4. För oss har sömnen inte varit något direkt problem så har kanske inga jättebra tips men jag tror att Selmas snutte har hjälpt henne mycket. Som någon skrev innan så har hon lärt sig att den finns där när inte vi gör det. Så sen länge tillbaka så lägger vi henne bara i sin säng med en flaska välling och sen går ut. När hon ätit klart somnar hon. Gick givetvis inte så bra från början utan var en del ledsamhet men då gick vi in med ett par minuters mellanrum och sa god natt, la henne ner och gick ut igen. Kan vara jobbigt ett par dagar eller en vecka men sen lärde hon sig.
    Och sen Selma flyttade till eget rum så har hon sovit hur bra som helst. Funkar ju inte för alla men väldigt många upplever just det att barnen sover bättre i eget rum.

    Hoppas ni hittar ert sätt som funkar snart för som du skriver så kommer det ju en liten och då är det skönt med smidiga läggningar och nätter med den stora.

    Lycka till!!

    SvaraRadera