05 januari 2012

Lite galla


Hej!

Igår kom Niclas hem efter storhandling och hade köpt "mama - gravidbibel". Han är fin min man! Som tänker på mig... Men, jag ska vara ärlig. Jag klarar inte av sådana tidningar. Ibland innehåller de väldigt (smärre överdrift) bra saker, men för det mesta är det samma- samma.

Tre olika individer, som ibland äter på olika tider!
Jag orkar inte, att med en gång, leta upp guldkornen i liknande tidningar för då måste jag bläddra igenom; "Fixa stilen" - "Få bättre nattsömn"... Och där stannar jag- läser lite snabbt den största texten och ser "Efter sex månader är din bebis redo att sova hela natten". Va? Har ni träffat Nea? Vet ni hur hon fungerar? Vet ni att bebisen i min mage och Storasyster Nea kommer vara likadana- fan vad häftigt! Inte konstigt att ni tar så mycket betalt, ni är ju geniala!

Så här är det gott folk; Era barn, är precis som dig och din sambo- olika individer! Jag förstår verkligen inte hur svårt det ska vara att inse. Jag blir sjukt irriterad på media, på vården, på föräldrar, ja på alla som inte förstår det.
En utav de mest dumma saker jag blivit tillsagd är "efter sex månader behöver inte barn äta på natten..."- eehh, jo serru! Om de är hungriga! Precis som jag när jag är hungrig, behöver barn det också.

Jag minns inte hur länge Nea åt på nätterna, jag bryr mig inte. För hon vaknar inte varje natt och vill äta ( hon vaknar av andra anledningar, men det går också över! )


Missförstå mig rätt- du har rätt att ha din åsikt, precis som jag. Och detta är min.
Att vara förstagångsförälder är svårt, man vet faktiskt inte så mycket. Vi höll på att ringa bvc och barnläkare jämt, för Nea hade ont i magen. Kolik - kallade de det. (Det finns inget som heter kolik, det är skitsnack för att de inte orkar/vill/kan hjälpa till, förens efter flera månader. Skitstövlar!)
Nea hade inte kolik! Hon hade problem med sin "tarmtömning", för att använda ett finare ord.
Nej, det är inte lätt att vara förälder, men du har bara dig själv att lita på, typ!



Individer - two in one

Vi har så småningom insett att vi ringer vården, om vi märker att det är i verkligt stort behov av det.

Annars kan man bara köpa "mama" eller vilken annan tidning som helst. Där får du ju dessutom hippa, balla tips om hur DU ska vara för att vara den fränaste mamm...Sorry; maman på öppna babycaféet! Hur du ser snyggast ut i lekparken, för du kan omöjligt duga om du inte använder pastellfärgade "Hunter", snyggaste Briovagnen, eller kanske ger dina barn mat när de är hungriga oavsett ålder!

Men som sagt, missförstå mig rätt - Det är super att kunna hitta vissa knep, tips och råd i tidningar osv. Men man måste verkligen kunna ta det med en nypa salt! Man måste inse att allt som står inte stämmer överens och kanske inte passar den egna familjen! Eller alla barn i världen.

Jag har världens bästa tips till dig: DU är en utomordentligt bra förälder, lite på dig själv! Läs inte om hur du kan göra för att bli bättre, det finns ingen mall för att vara, varken barn eller förälder!

Men jag kommer nog slänga upp mina fötter i soffan, med tidningen, för där fanns även inredningstips! DET gillar jag skarpt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar