18 januari 2012

3. Mina föräldrar

Denna utmaningen är verkligen svår! Hur ska man skriva om sina föräldrar?...

Hmm..... Ja, relationen mellan mig och mina föräldrar är väldigt bra! Jag kan prata med de om allt, även om jag kanske inte alltid gör det.  De jobbar mycket, båda två, så vi träffas inte jätte ofta- trots att vi bor i samma stad. Jag har alltid deras stöd och vänder mig till de båda om jag behöver råd. Givetvis bråkar vi ibland - de är ju faktiskt mina föräldrar! Men jag har alltid känt att jag har de när jag behöver det och de vet nästan allt om mig ( även om en del kommit fram på senare år;) )

De separerade när jag var liten, men har alltid varit vänner. Jag skulle nog nästan påstå att de är bästa vänner!

Mamma deltog på pappas bröllop ( alltså inte deras, de var aldrig gifta!) utan att någon tyckte det var särskilt konstigt. Hon älskar min lillebror, som hon egentligen inte har några slags "blodsband" med- och har dessutom barnvaktat honom! Mamma och pappas fru, Christl, kommer jättebra överens (vilket, såklart,  är jätteroligt!).




Pappa firade varenda jul med oss (vi har alltid firat med mammas sida) fram till han och Christl träffades, när jag var runt tio. När pappa och Christl var hemma och hälsade på i Karlskrona ( de pluggade på annan ort) bodde de hos oss. Vi bodde då i en tvåa och en helg var vi SJU stycken (mamma, pappa, Christl, jag, mammas fd med två barn) som bodde där- finns det hjärterum finns det stjärterum!

Jag tycker mina föräldrars relation till varandra är "häftig"! Jag tycker att deras relation (trots en separation- vilket aldrig är en enkel grej!) speglar vad de är för slags personer, de kan liksom allt till trots vara vänner och har ALDRIG låtit en enda liten dispyt gå ut över mig. Jag är faktiskt stolt över att ha det som jag har det. Jag kan inte minnas att jag någonsin tyckt det varit jobbigt att de inte är tillsammans.



Christl, som är mamman till min lillebror, har jag också en bra relation till! Henne pratar jag med om jag tycker att båda föräldrarna (på samma gång) är lite halv- (eller hel-, för den delen) jobbiga. Hon har också bra svar! Det är jätteskönt att kunna ventilera tankar med någon som är närstående- i "närmsta" familjen- men samtidigt har en annan distans och inte är min förälder.  Dessutom är hon BÄSTA "plastmormorn" man kan önska till sina barn, hon gillar verkligen Nea och det märks och är superroligt.

Jag kan nog säga att jag får det bästa av alla! Jag har liksom tur som attans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar