16 mars 2011

Stoltsera!

Godmorgon!

 Igår hade vi en lite diskussion här, angående "skryt" om sina barn. Hur tänker Ni angående det? Om någons barn lärt sig t ex gå tidigt, blir man missunnsam? Blir man då inte glad för deras skull, inser att även om ens egna barn inte är där än, så är det klart den lär sig så småningom?

Nea hon har haft stadig nacke sedan hon kom ut ur magen. Klart vi hade händerna bakom ändå, men hon har ändå haft den upprätt. Det är nog inget vi själva tänkt på så mycket, men andra har påpekat det. Och att hon även följt med blick osv, vad som tydligen uppfattas som tidigt. Det är klart jag som mamma tycker det är roligt och blir stolt. Men jag hade varit lika stolt över henne oavsett om hon följde blick eller inte. Det är ju mitt barn.

Jag jämför henne inte med andra barn. Kan hon gå när hon är ett (eller vad är nu den "normala" åldern för detta?) eller inte, så är det så. Hon tar det i sin takt. Kan hon inte prata vid två års ålder, då kan hon inte det. Hur många 15-åringar känner ni som inte kan prata? Någon gång lär de sig ju. Alla är olika i utveckling. Eller det är ju egentligen fel att säga. Alla lär i olika takt! Utvecklas gör ju alla, hela tiden!

Men uppfattas föräldrars stolthet som skryt? Kan man inte få vara stolt och prata om sina barn och deras egenskaper, kunskaper, utan att uppfattas som "skrytiga", när det man gör är att stoltsera? Kan man inte glädjas åt varandras framsteg?

Jag är stolt över Nea hela tiden, de som inte klarar av att höra det, kan stänga av öronen(... och ögonen när det kommer till bloggen).

1 kommentar:

  1. Du har helt rätt i det du säger! Men det finns ju dom föräldrar som har som "hobby" att sitta och jämföra sitt barn med andra. Jag tror att det kan vara det som folk stör sig på och tycker är jobbigt. Men att man berättar om sitt barns utveckling och "framsteg" tycker inte jag är skryt på det sättet. Klart att man berättar om när dom skrattat, satt sig, ställt sig, rullat runt osv. sen är det ju så att när man är mammaledig så är man ju sin bebis 24/7 och ser allt! Och det är ju inte heller konstigt att man skryter om sitt barn för det är ju det absolut bästa som någonsin hänt en!!
    Så precis som du skriver sluta jämföra, allt kommer i sin takt :)
    Förövrigt så tycker jag att Nea är ett jättefint namn :D
    Ha det bra. Kram Carro, sjukt stolt mamma till Leevi!

    SvaraRadera