07 mars 2011

Nöt-As

Jag har tänkt lite på det här med vården och små barn. Eller vård av barn, överhuvudtaget. Som nybliven förälder är det absolut inte lätt att vet hur man ska, inte ens kan, göra med vissa saker. Man (läs jag) har läst massa angående ditten och datten, hur man gör med det ena och det andra. Jag var redan från början klar över att ta det mesta med en nypa salt, välja de grejer som passar mig/oss mest, och inte oroa mig för mycket.

Saken med vårt samhälle idag är att det finns FÖR mycket information. Första veckorna var jag näst intill stressad över allt jag läst, helt plötsligt var det kanske inte så lätt att ta allt med en nypa salt. För man har ingen aning om vad som väntar. Nu känner jag mig betydligt varmare i i kläderna, känner mig mer och mer klar över min roll som mamma.

Därför kan jag bli lite irriterad över hur BVC och läkare har sagt att Lillfis kanske har kolik. Hon har skrikit lite ibland, inte jättemycket egentligen. Men som mamma och pappa har ju vi tyckt att skriken varit hjärtskärande och såklart känt oro över att något kanske gör ont, eller inte stämmer.
Jag blir irriterad, för kolik är något som vården kan luta sig tillbaka på. Kolik är ingenting, det är benämning på något som inte går att göra något åt, kolik är något som ingen vet vad det är- egentligen. Det sa faktiskt läkaren till oss.

Att barn skriker är inget konstigt. Det är deras enda sätt att göra sig hörda om något inte är som det ska, eller är lite motsträvigt just för tillfället. Som t ex växtvärk, eller övertrötthet kan vara.
Vårt barn har inte kolik, hennes hjärna går på högvarv. För hon är sju veckor och har hela världen att upptäcka. Varje lampa är spännande, för för henne är det något hon inte kan förklara.
Efter en heldag på fältet är hon trött, och ibland uttrycker hon det med skrik, för det är svårt att komma till ro. Precis som jag känner när jag lär mig nya svåra uppgifter, är ny på jobbet, lär mig ett nytt språk.
Precis lika trött som Du skulle vara om du, var du än kollade, såg något du aldrig sett förut. Tänk att gå omkring och ha det så en hel dag?!

Då skulle du också ha kolik!

1 kommentar:

  1. Äntligen vännen! Inget fel på världens goaste tjej, hon är bara liten som jag sa sist :) Hon kommer gnälla varje gång det händer något nytt, det värsta är att vi mammor aldrig kommer sluta oroa oss :)

    Kram petra

    SvaraRadera