15 mars 2011

Blomkålsgratäng

Här bjussas det på härlig blomkålsgratäng och något så roligt som... Grillkorv(fast stekt grillkorv, stekkorv alltså). Har aldrig gjort blomkålsgratäng förr, men det blev en riktig hit!

Blomkålsgratäng: (jag höftar lite, men detta är ca-mått!)
1 stort blomkålshuvud
2,5 dl grädde/mjölk (Ni kan ju gissa vad jag tog mest av)
2 - 3 msk SMÖR
3 - 4 msk mjöl
2 dl blomkålsspad(det du kokat blomkålen i)
1 äggula
1,5 dl parmesan
salt &peppar

Koka blomkålen nästan färdig (al dente) i lättsaltat vatten och tag upp den. Fräs mjöl och matfett i en kastrull, späd med blomkålsspadet och grädden. Vispa tills såsen blir slät och fin. Rör ner osten (spara lite att ha på gratängen) och äggulan. Krydda och smaka av. Lägg blomkålen i  ugnsform, slå över såsen och strö på resten av osten. In i ugnen tills den fått färg.


parmegano reggiano





På väg in i ugnen



Idag blir det ingen dans, har varit ute och gått två gånger idag, har en riktigt hungrig liten bebis här och är väldigt trött. Inte vad jag hade önskat, men nya tag tas imorgon!

2 kommentarer:

  1. Mums de där lät verkligen gott, måste jag pröva!
    Fin blogg du har!
    Kram K

    SvaraRadera
  2. Hade blomkål inte luktat så jäkla illa så kanske jag hade testat men kan inte med lukten :(
    Ska vi äta lunch ihop? Isåfall kan vi väl säga vid 11.30 eller nått.
    Så ska jag försöka komma på något bra. Något du inte äter?

    SvaraRadera