10 augusti 2012

Hur gör djur?



Jag fick en intressant fråga av Jenny:

Hej! Jag har läst din blogg och gillar också djur och natur mycket och tänkte därför ställa en fråga. Jag försöker lära mina barn att man ska vara rädd om djur och natur. Men med sommaren så kommer dessa infernaliska getingar och flugor! Då är det svårt att avhålla sig från att ta fram flugsmällan. Hur gör du vid sådana tillfällen, tar du fram flugsmällan (om du har någon?) mot getingar, flugor och spindlar? Jag försöker ju föra över till barnen att man ska vara rädd om allt levande, men om de samtidigt ser mamma svinga flugsmällan mot en intet ont annande fluga eller spindel... Hur förklarar man det för barnen:)? MvH Jenny

Oj... Jag har, helt ärligt, själv aldrig reflekterat över det på det viset. Så detta blev en tankeställare även för mig. Men såhär är det- jag ser kryp som ett nödvändigt ont ( utom tvestjärtar - de har jag ihjäl så fort jag kan!), de hjälper ju naturen på traven. Men det finns gott om dom, tillräckligt för att jag ska svinga lite med smällaren. (Sist vi var i stugan lärde sig Nea hur man använder den).

För spindlarna är det lite som rysk roulette att komma hem till mig. Om jag är på bra humör och känner mig lite "Dalai Lama" så fångar jag de i ett glas, med papper under och släpper ut dom. Annars åker dammsugaren fram, eller så spolar jag ner de i toaletten.

 
Vad lär jag då mina barn om detta?
Självklart är det viktigt att värna om djur, natur och miljö! Men där tror jag det finns andra vägar att gå än att skippa flugsmällan ( -den är ju ett miljövänligt "vapen" mot de arga getingarna, efterhängsna flugorna eller de inneboende spindlarna).

 Exempel är ju att sopsortera, skänka en liten del av veckopengen till WFF/andra behövande, se över vad man använder för olika slags produkter i hemmet etc etc. Det svåra i rollen som förälder i denna situationen är kanske ibland att inte "skuldbetynga" barnen för vad som händer här i världen, utan att få de att tänka "ingen kan göra allt, men alla kan göra något".

Hur ser ni andra föräldrar på saken?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar