21 juli 2012

Giodis (tänk grov skånska)

Dessa goda "GI-bollar" gjorde jag nyss. Enkelt och nyttigare än E-nummer godisar. Jag håller ju som bekant på att skära ner på socker. Mår inte alls bra av sugarlows som kommer efter en topp på sugarhigh!

Till 15 småbollar:
75 gr nötter (jag använde hasselnötter)
100 gr torkad frukt (något jag aldrig gillat innan, men Änglamarks torkade aprikoser går verkligen an. Utan onödiga tillsatser och såklart - ekologiska!!)
En halv dl rostade sesamfrön (rostast snabbt och lätt)

Mixa nötterna, tillsätt aprikoserna och mixa ihop till en massa. Rulla till små bollar (typ teskedsmå) och rulla i sesamfröna. Jag pudrade fröna med kanel också. Men kan tänka mig att kakao eller någon annan krydda smakar fint.

Nu ropade Lo "mamma" - jooo på riktigt! Dags att amma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar