02 oktober 2012

Jag vill ha, jag vill ha, jag vill också ha...

Jag vill ha HUS!!!!!!! Tyvärr är förutsättningarna för det just nu- inte där.

Så länge får jag sitta här i vår lägenhet (som förvisso är jävligt fin och mysig på sitt sätt) och längta. Jag längtar efter en veranda, en trädgård för Nea att springa i, en matplats där många kan sitta... Det är nog mest det jag längtar efter. En stor matplats, att ha härliga middagar vid. Där många nära och kära får plats på samma gång. Sånt som jag älskar!

Som tur är så vet jag att det kommer komma. Och till dess nöjer jag mig absolut med det vi redan har! En härlig lägenhet med bästa bakgården, fantastiska grannar, som ligger centralt och nära parker!

2 kommentarer:

  1. Visst är det underbart med hus! Speciellt när man är i vår ålder och flyttar till ett för första gången - det är verkligen speciellt. Något som dock kändes skrämmande var att man gick från en tvåa, till ett hus med sju rum och kök. Det blev väldigt "stort" och "främmande" på något sätt.

    Det gick dock över efter en vecka eller två, men det tog jättelång tid innan både Sandra och jag verkligen fattade att det var vårt hem - det kändes länge som att vi bodde hos någon annan, tillfälligt. Så lång tid, att vi räknade närmare åtta månader innan vi kunde känna att det var vårt hem - nu känns det underbart och efter en hel vinter, en hel vår och en hel sommar av renoveringar har man börjat få sin egen prägel på huset. Visst finns det massor kvar att göra, men det är bara roliga saker vi vill göra, inga måsten alls!

    Det man bör ha med i budgeten (vilket vi hade) var bufferten redan från början - vi har haft problem med vår värmepump hela tre gånger på ett år, vilket innebär en rätt hög kostnad att reparera. Så har man otur, så har man och då gäller det att vara beredd, så man inte står utan värme den 28e december med -10 grader ute, som vi gjorde!

    En annan sak, som kan vara bra att känna till, är att ta in en extra besiktningsman, som inte jobbar för exempelvis anticimex. Vi har haft anticimex hos oss 2 gånger för besiktning efter det vi köpte huset (pga bankbyte där besiktning är obligatorisk för att få försäkringen godkänd). När vi köpte huset var det besiktigat av Anticimex där det fanns vissa punkter som var "värt att kunna titta vidare på" (vilket jag gjort på annat håll) medan de kommande två besiktningarna inte över huvud taget nämnde minst 80% av de "fel" som första besiktningsmannen hittade. Det här tyder bara på att kunskap och intresse hos anticimex besiktningsmän varierar stort och inte betyder ett skit - vilket man får bevisat gång på gång, både i media och via folk man pratar med som råkat ut för skador som besiktningsmän skulle ha upptäckt, om de bara var intresserade av att kolla. Så när det blir dags - lägg pengar på någon som bryr sig om att titta och anmärka på fel för det hus ni tänker köpa - det kan spara stora tusenlappar i slutändan.

    MvH
    Richard Nilsson

    SvaraRadera
  2. Men OJ! TACK för ditt otroligt ingående svar. Allt det där är ju super att veta inför kommande husköp! Tack!!

    Jobbigt med strulet men vad skönt att ni börjar känna er ordentligt hemma:)

    SvaraRadera